Summa sidvisningar

måndag 14 maj 2012

Fönster mot TV-Världen

Minns ni att på 80-talet fanns det bara två tv-kanaler att välja på, åtminstone när decenniet började. Vi var många som suktade efter ett större utbud och drömde om amerikansk tv, där det tydligen fanns hur många kanaler som helst och - reklam!

Fönster mot TV- Världen var ett program som lät oss ta del av andra länders tv-utbud. Vi fick se program från mer exotiska länder som Brazilien, Kina och Japen men också anglosaxiska länder som Storbritannien och USA, såklart.

Åh, hur vi längtade efter att få frossa i dessa godbitar som Åke Wihlney lät oss provsmaka. Såpor, amerikansk o japansk tecknad film, samuraidramer och såklart TV-reklam! Men det är bättre att längta efter något än att få det. Idag kan jag knappt känna någon upphetsning alls över allsköns kanaler med denna evinnerliga reklam som får mig att gå från tv-soffan till datorn och leta efter serien på någon torrentsida så den kan avnjutas UTAN reklam.

Man kan tycka vad man vill om det s.k. DDR-Sverige som fanns på 80-talet. Men när Åke Wihlney lämnade det jordiska 1985 var Fönster mot TV-världen redan historia då kabelnäten bjöd på Sky Channel, Music Box, Horizont, TV5, RAI1 mfl. Utbudet breddades och jag älskade varje minut av Fun Factory, Deadly Ernest Horror Show eller de senaste popvideorna på Music Box och nästan all reklam. Idag är behovet ett annat och jag kan längta efter att åter höra den trygge och påläste Åke Wihlney när han berättar om tv-utbudet i Hong Kong eller pedagogiskt förklara hur satellit-tv fungerar. Och låta mig bjudas på små men tillräckliga smakbitar från TV-Världen.

Och känner du liksom en saknad efter den där längtansfulla tiden 21.00 på fredagar när man bänkade sig framför Fönster mot TV-världen då kan du besöka Piratbukten där signaturen shagamiri delar ut en himla massa Fönster mot TV-världen mellan 1980-85.

6 kommentarer:

  1. Vill minnas att jag stiftade min första bekantskap med "Simpsons" i denna serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte hur folk kan föredra dagens tv-smörja.
      "DDR-Sverige" hade mycket bättre tv.

      Radera
    2. Hittade torrenten men ingen verkar seeda. Ingen som lyckats få ner hela rasket? I så fall får ni gärna maila erikbe99@hotmail.com

      Radera
  2. Så sant. Fast licens-tv (BBC, SVT, NRK) gör fortfarande bra TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peter G, den förre anonym....24 maj 2012 kl. 00:58

      Det håller jag med om, men SVT börjar, i alla fall när det gäller underhållning, mer och mer börjat likna de kommersiella kanalerna.
      De har också börjat slarva med starttider, textning osv.

      Radera
  3. Hittar inte länken på piratbukten. Kan du inte länka???

    SvaraRadera