Summa sidvisningar

onsdag 16 oktober 2013

Film från L. Hagen Import

Innan hyrvideon etablerade sig i Sverige kunde man i en del Radio och TV affärer köpa filmer som hade importerats direkt från Storbritannien. Jag minns själv hur jag på Wjiks Radio o TV i Karlstad i slutet av sjuttiotalet såg ett rack med köpfilmer som Soldier Blue, French Connection, C.C and Company, Patton och The fantastic voyage. Så jag stod där och fantiserade om ett eget filmbibliotek med en pirrande känsla i magen.  Wow liksom.

Lagom till videovåldsdebatten 1980 hade en ny kulturtidning premiär – Aktuell Rapport. Den innehöll inga direkta nyheter utom på sista sidan där fanns en helsidesannons med filmer som gick att köpa hos L.Hagen Import i Stockholm för bara 500 kr styck! Porr? Inte heller, spelfilm! Men 500 kr!
Det räckte med  att bara se videokonvoluten för att få den där pirriga känslan i magen. Ett eget filmbibliotek med klassiker som Spawn of the Slithis, Saturn 3 och Cheech and Chong perform. Vilken dröm att bara kunna gå till sim filmhylla och välja vilken film man skulle se. Rena drömmen. Det var bara det där med priset 500 kr som hindrade mig. Flera år senare besökte jag faktiskt L.Hagens affär Videoverlden i Oslo, en videobutik i tre plan. Då var tyvärr alla brittiska filmer certifierade och jag hade ett hyfsat filmbibliotek så det förtog lite av upplevelsen. Men nu när jag återser filmkonvoluten känner jag direkt det där välbekanta pirret om att äga ett filmbibliotek med alla filmer man kan önska sig.







1 kommentar:

  1. Kul inlägg. Jag la själv upp en gammal annons från en p-tidning
    http://herrtidning.wordpress.com/2013/06/27/det-var-battre-forr-eller/

    SvaraRadera